Direct contact? Bel: 06-22960489

HomeVoeding & leefstijl

Voeding & leefstijl

Geen pillendieet, maar een leefstijl op recept!

Voeding & leefstijlHeb je een hoge bloeddruk of een verhoogd cholesterol gehalte? En weinig tijd om een gezonde maaltijd op tafel te zetten? Het voelt misschien onwennig om je chronische klachten te lijf te gaan met een gezonde leefstijl en het vergroten van je bewustwording, in plaats van met voorgeschreven medicijnen.

Magazines staan vol met gezonde recepten en Instagram wordt overspoeld door foodbloggers. Het effect van groente, fruit, beweging en ontspanning is zelfs zo groot, dat steeds meer artsen een gezonde leefstijl voorschrijven. Word je bewust van wat je eet. Drink minder suikerhoudende dranken en drink met mate alcohol. Eet eens een paar dagen vleesloos. Mogelijk is het belangrijk om je leefstijl aan te passen al is dit niet gemakkelijk , laat mij je hierbij helpen. Misschien blijkt intermittent fasting een goede manier te zijn om je vastgeroeste voedingspatroon te veranderen. Meer bewegen is ook belangrijk voor een gezond lichaam en een opgeruimde geest en kan heel simpel zijn, maak dagelijks een wandeling van een half uur tot een uur. Je hoeft daarvoor niet naar een dure sportschool. Onderzoek of je een rustig moment op de dag kan inbouwen waarin je misschien mediteerd een boek leest of gewoon even niks doet. Zorg dat je plezier hebt in je leven, onderzoek waar jij je creativiteit in vindt en doe iets met je creativiteit. Vier het leven en voel je vrij en gelukkig.

Wil je een betere leefstijl met simpele aanpassingen?

Als arts voor Integrale geneeskunde kijk ik graag met je naar je leefstijl, eetgewoontes, beweging en de balans tussen inspanning en ontspanning. En geef ik je inzicht in de mogelijkheden die er voor je zijn om met simpele aanpassingen gezonder te leven. Aanvullend kan ik met homeopathie kijken of er ook op een andere manier meer balans in je leven kan komen.

Wat kan het je opleveren?

  • (Chronische) klachten nemen af en verdwijnen
  • Balans
  • Minder medicijngebruik
  • Energie
  • Jezelf zijn

Afspraak maken Neem contact op

Veelgestelde vragen

Wat is microbioom

Het microbioom zijn bacteriën, virussen, gisten, schimmels die wij met ons meedragen. Zonder dat we het doorhebben dragen we ze op onze huid, in onze holtes en in onze buik. 

99%  van deze beestjes bestaan uit bacteriën in onze darm. De darmbacteriën zijn ontzettend belangrijk  om onze buik gezond te houden. De darmbacteriën zijn ontzettend belangrijk voor onze gezondheid.

De bacteriën spelen overal een belangrijke rol van het gezond houden van onze spijsvertering tot het trainen van ons afweersysteem. 

Factoren die je microbioom beïnvloeden

Factoren die ons microbioom beïnvloeden zijn erfelijkheid, voeding, omgeving en gebruik van geneesmiddelen. Deze factoren bepalen voor een deel welke bacteriën er in ons microbioom leven en hoeveel.  Ze dragen bij aan de balans van ons microbioom. Factoren welke we zelf kunnen beïnvloeden zijn voeding en omgeving. Factoren waar we geen invloed op hebben is erfelijkheid.

Wat is intermittent fasting

Als je je lichaam meer dan 16 uur geen voeding geeft dan raakt de suikervoorraad in het bloed op. Vervolgens gaat het lichaam de opgeslagen glucose (koolhydraten) aanspreken in je lever. Als ook deze energie voorraad leeg is moet het lichaam de vetvoorraad aanspreken. Je lichaam zet vet om in energie. Hierbij komen ketonen vrij, dit noemen we ketose.

Het is redelijk eenvoudig om je ontbijt over te slaan. Als je altijd ontbijt zal je lichaam in het begin aangeven dat het iets wil eten door het honger gevoel. Het hormoon dat dit gevoel opwekt is Ghreline vlak voor een maaltijd is dit hormoon verhoogd in het bloed aanwezig maar deze waardes dalen weer snel ook als je niet eet. Dus het hongergevoel trekt weer weg.

Wat zijn methodes om te vasten.

  1.  12 uur vasten en 12 uur eten. Je eet 3 maaltijden op een dag zonder tussendoortjes.
    Tijdschema eten tussen 7 en 19 uur of 8 en 20 uur.
  2. 16 uur vasten en 8 uur eten. Je slaat het ontbijt over en je eet bv tussen 12 en 20 uur 2 maaltijden.
  3. 20 uur vasten en 4 uur eten dit doe je 2 dagen in de week de andere dagen eet je normaal. Gedurende de 2 dagen eet je max 600 calorieën.

    Intermittent fasting